Digital SMS-ansökan – enkelt och smidigt när konsumenten själv söker kredit i butik genom Resurs Bank

Resurs Bank förenklar kreditköp för konsumenter och handlare. Med mobil ansökan blir det effektivt och privat. Konsumenten sänder ett SMS, fyller i en snabb ansökan och signerar med BankID. Besked om kredit kommer direkt och en streckkod bekräftar köpet i kassan. NetOnNet blir inom kort först ut att erbjuda tjänsten i Sverige. I Danmark är den redan verklighet.   

Att lämna personliga uppgifter vid kassan och där få ett kreditbesked kan vara känsligt för konsumenten. Resurs Bank har nu digitaliserat förfarandet och låter konsumenten i lugn och ro själv genomföra en privat ansökan i sin mobil innan köp.

Via ett SMS-nummer i butiken får konsumenten en ansökningslänk där person- och telefonnummer samt e-post och kreditbelopp fylls i. Efter signering med BankID kommer besked direkt samt en streckkod att visa i kassan när kreditköpet ska genomföras.

-Detta är en lösning som underlättar för både konsumenter och våra partners. Nu kan konsumenten själv planera och ansöka inför sitt köp direkt i mobilen, samtidigt frigörs säljarresurser i butiken. För konsumenten är det ett bekvämt och smidigt sätt att förbereda sitt köp antingen i butik eller hemma, säger Marcus Lennerhov, Product Manager hos Resurs Bank. 

För butikerna betyder det färre frågor och mindre pappersexercis vid kreditköp. Genom att konsumenten enbart visar en kod i mobilen vid kassan hanteras kreditköpet som ett vanligt kortköp vilket minskar kötider och avlastar butikssäljarna.

-Vi har testat digital SMS-ansökan i butik och känner att tjänsten ligger helt i linje med våra ambitioner att erbjuda våra konsumenter en så smidig köpupplevelse som möjligt. Inom kort blir vi först ut i Sverige att erbjuda detta, säger Pär Gancarz, NetOnNet.

Efter ett genomfört kreditköp får konsumenten ett NetOnNet-kort att använda vid fler tillfällen. Samtidigt finns all information om köpet under ”Mina sidor” på Resurs Banks hemsida, www.resursbank.se. Därmed blir det lätt för konsumenten att hålla ordning och få tillgång till avtal och villkor.

Digital SMS-ansökan är redan lanserat i Danmark och kommer inom kort att göras tillgängligt för Resurs Banks partnerbutiker även i Sverige. I Norge och Finland planeras lansering under hösten.

Mer information:
Marcus Lennerhov, Product Manager Resurs Bank, marcus.lennerhov@resurs.se 

Magnus Lilienström, Press Relations Manager Resurs Bank,  magnus.lilienstrom@resurs.se
Sofie
Tarring, IR-Officer, sofie.tarring@resurs.se 
Nora Ay, PR- and Communication Manager NetOnNet, nora@netonnetgroup.com

Om Resurs HoldingResurs Holding (Resurs), som verkar genom dotterbolagen Resurs Bank och Solid Försäkring, är ledande inom retail finance i Norden och erbjuder betallösningar, konsumentlån och nischade försäkringsprodukter. Resurs Bank har sedan starten 1977 etablerat sig som en ledande partner för säljdrivande betal- och lojalitetslösningar för butik och e-handel och därigenom har Resurs byggt en kundbas på cirka 5 miljoner privatkunder i Norden. Resurs Bank har sedan 2001 bankoktroj och står under tillsyn av Finansinspektionen. Resurskoncernen har verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Vid utgången av 2016 uppgick antalet anställda till 728 personer och låneboken till 21,2 miljarder SEK. Resurs är sedan 29 april 2016 noterat på Nasdaq Stockholm.